Meteen naar de inhoud

Social media voor tandartsen

Social media is een belangrijk onderdeel van de digitale marketing strategie. Iedere branche, zo ook in de tandheelkunde, kan het toepassen voor een verhoging van bereik en engagement. Maar hoe weet je wat de juiste aanpak is voor jouw bedrijf? Lees in deze blog over social media voor tandartsen. Zo bespreken we de juiste aanpak betreft social media kanalen, het belang van social media en de valkuilen en voordelen van social media gebruiken.

social media voor tandartsen

Begin | Social media voor tandartsen

Om succesvol te zijn met social media voor tandartsen is het van belang om bij de basis (opstart) te beginnen. Maar waar moet je beginnen? Allereerst moet je bedenken welke kanalen voor jouw bedrijf / branche belangrijk zijn. Begin bij één social media kanaal. Bouw hier langzaam jouw merk en bedrijf op uit voordat je aan meerdere platformen tegelijkertijd begint.

“Social media is het visitekaartje van jouw bedrijf”

Het social media bedrijfsprofiel is een eerste indruk die bezoekers krijgen van jouw bedrijf. Het is een online visitekaartje. Daarom is het van belang te beginnen met jouw bedrijfsprofiel volledig in te vullen. Hierbij kan gedacht worden aan een duidelijke en korte omschrijving die vertelt waar jouw bedrijf voor staat. Daarnaast kan je hier benoemen wat jou als praktijk aantrekkelijk maakt (onderscheidend vermogen). Vervolgens ga je verder met de invulling van diensten of producten omschrijvingen. Maak deze omschrijvingen niet te lang.

Alleen maar veel content creatie is niet de geschikte manier om nieuwe volgers te krijgen. Je moet ervoor zorgen dat je een goede strategie hebt! Zo kan je gebruik maken van een social media plan. Hierin categoriseer je posts en bepaal je de hoeveel posts per maand (continuïteit). Zorg dat je post op drukke dagen en tijdstippen van jouw doelgroep. Dit zorgt ervoor dat de post eerder gezien wordt en verhoogt de kans op een betere engagement.

Onderstaand voorbeelden van categorieën voor social media voor tandartsen:

  • Corona / Zorg updates; op de hoogte van actualiteit. Je laat zien dat je niet alleen betrokken bent bij nieuwe producten en diensten, maar ook op de hoogte bent van het laatste nieuws m.b.t. de branche.
  • Bedrijfsnieuws; betrek volgers bij veranderingen van jouw bedrijf. Hierdoor creëer je betrokkenheid. Streef naar loyale klanten, dus niet alleen tevreden klanten.
  • Acties & promoties; het schrijven en maken van content kan soms lastig zijn. Acties en promoties ontwikkelen zorgt voor aantrekkelijke deals om patiënten naar de tandartspraktijk te halen. Tevens zorg je voor nieuwe content. De content kan je tegelijkertijd visueel aantrekkelijk vormgeven.
  • Product en service informatie; bij het bedrijfsprofiel worden de producten en services al kort toegelicht. Daarnaast kun je posts gebruiken om het verder toe te lichten en onder de aandacht te brengen. Hierbij vermeld je eventuele links naar de specifieke behandelingen pagina’s van jouw website.
  • Ontmoet het team; stel het team van de praktijk voor. Hierbij leren de patiënten de behandelaren kennen en zorg je voor meer betrokkenheid. Daarnaast voelen ze zich meer op hun gemak (door vertrouwen / bekend gevoel creëren) voor tijdens de behandeling.
Lijn

Belang | Social media voor tandartsen

Het draait niet alleen maar om jouw reputatie en mond-tot-mond reclame. Er is namelijk steeds meer concurrentie op het gebied van de marketinguitingen. Denk bijv. aan grotere tandartsketens. Zij maken veelal gebruik van een geheel marketingteam. Zo zorgen ze onder andere voor frequent en visueel aantrekkelijk posts. Niet alleen ketens zijn actiever op het gebied van marketing. Ook kleinere tandartspraktijken besteden vaker activiteiten uit aan een marketingbureau.

Patiënten hebben tegenwoordig een breed aanbod voor informatie. Er zijn reviewpagina’s, verschillende social media kanalen, tandheelkundige informatie websites en veel uitgebreidere praktijk websites. Hierdoor is het van belang om ervoor te zorgen dat jouw marketing goed in orde is en je overal zichtbaar bent.

“Verminder kans op angst voor de tandarts”

Social media bied de kans voor meer betrokkenheid met de patiënten. Tegelijkertijd kan je ervoor zorgen dat patiënten een meer vertrouwd gevoel krijgen met de behandelaren. Hierdoor verklein je de kans op angst voor de tandarts.

Social media voor tandartsen kan ook nog veel meer voordelen opleveren. Zo helpt het bijvoorbeeld bij:

  • Informatie voorzien betreft actualiteit in de zorg / tandheelkundige branche
  • Meer begrip over de tandheelkundige behandelingen en bepaalde ziektes en aandoeningen
  • Meer vertrouwen creëren en zorgen voor verbondenheid
  • Communicatie verbeteren tussen patiënt en behandelaar
  • Verhoogde interactie tussen patiënt en tandartspraktijk
  • Herinneren aan het belang van de mondgezondheid en de tandartsbezoeken
  • Toegankelijke plaats voor eerder vragen stellen en gemakkelijk reageren
Lijn

Valkuilen | Social media voor tandartsen

Social media is openbaar en komt met diverse valkuilen. Zorg er bijvoorbeeld voor dat informatie in de teksten, foto’s en video’s die je plaatst niet herleidt wordt naar specifieke patiënten. Komt dit wel voor zorg dan voor toestemming vooraf.

“Verhoogde interactie tussen praktijk en patiënt”

De kanalen zorgen voor een verhoogde interactie tussen praktijk en patiënt. Door het gemak van posten en reageren is het van belang dat er sprake moet zijn van een duidelijke scheiding tussen persoonlijk en professioneel communiceren. Ook al ben je niet bezig in de behandelkamer ben jij alsnog de zorgdeskundige en zal je ook ten alle tijden zo moeten overkomen.

Wees ervan op de hoogte dat alle (potentiële) patiënten, mogelijke leveranciers en collega’s kunnen meekijken. Zorg dus voor een gepaste manier van jouw taalgebruik en communicatie.

Zodra je een tijdje actief bent op social media (enkele maanden) is het verstandig om verder onderzoek te doen over jouw patiënt / volger voorkeuren. Zo kun je onnodige en ongewenste posts / categorieën vermijden. Daarnaast kun je meer gewilde onderwerpen juist verder belichten.

Voor meer blogs kun je terecht op onze webpagina.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *