Meteen naar de inhoud

Sponsoring

Sponsoring kan een goede bijdrage leveren voor uw bedrijf en er wordt vrijwel altijd wel naar sponsoring gezocht. In ruil hiervoor, maakt de gesponsorde direct of indirect reclame voor uw bedrijf. Een sponsoring wordt voornamelijk gebruikt om in te spelen op het imago van een organisatie en valt onder de categorie paid media.

Wanneer bedrijven sponsoring zoeken, komen veel verschillende vormen en manieren voorbij. Voor bedrijven zijn sommige methoden aftrekbaar, wanneer dit bijvoorbeeld gebeurt tussen ondernemers vanuit een zakelijk oogpunt. Doordat er veel variatiemogelijkheden zijn, is het belangrijk om zorgvuldig een plan uit te werken.

sponsoring
Lijn

Soorten sponsoring

Sport

Sportsponsoring is een veelvoorkomende vorm van sponsoring. Hierbij is mogelijkheid om het op regionaal t/m internationaal niveau te doen. Denk aan het sponsoren van individuele sporters, evenementen, clubs of bonden. Sportsponsoring kan ook nadelen hebben wanneer bijv. een gesponsorde club of speler negatief in het nieuws voorkomt. Dit kan een negatieve werking hebben op het imago van de organisatie. Hierdoor is het verstandig om vooraf goed onderzoek te doen of mogelijk schade op het imago te voorkomen.

Media of programma

Media- of programmasponsoring (tv-sponsoring) bestaat uit het sponsoren van televisieprogramma’s. Het is mogelijk om samen te werken met programmaproducenten. Hiermee worden bijv. uw producten gebruikt in programma’s. Aan het sponsoren van programma’s zitten regels verbonden, deze staan in de Mediawet omgeschreven.

Evenementen

Bij evenementensponsoring sponsort u evenementen zoals zakelijk, food- en dansfestivals, bijeenkomsten en game evenementen. Hier zijn veel mogelijkheden in van manieren van sponsoring en uiting van reclame. U kunt bijv. een evenement sponsoren met producten, waarbij ze terug kunnen komen in een zogenoemde goodiebag of gebruikt worden door de evenement deelnemers. Daarnaast is het ook mogelijk om uw merk te uiten op locaties van het evenement of via livestreams.

Kunst en cultuur

Kunst- en cultuursponsoring zijn sponsoring van musea en culturele activiteiten. De verbondenheid met kunst- en cultuur hebben veelal een positief effect van verbinding met de consument. Bij deze vorm van sponsoring zijn bepaalde gedragsregels opgesteld die terug te vinden zijn in de Code Cultuursponsoring.

Maatschappelijk

Bij maatschappelijke sponsoring steunt u maatschappelijke vooruitgang. Denk aan het sponsoren van goede doelen of maatschappelijke projecten. Met een maatschappelijke sponsoring kan de organisatie zich differentiëren tegenover andere organisaties.

Wetenschappelijk

Wetenschappelijke sponsoring zijn sponsoring in bijv. wetenschappelijke onderzoeken. Het sponsoren hiervan zorgt voor een innovatief imago voor uw organisatie.

Entertainment

Entertainmentsponsoring is breed en gaat vaak samen met een andere vormen van sponsoring. Denk aan de sponsoring evenementen zoals concerten en parades, maar ook sport. De sponsoring is hierbij regionaal t/m internationaal mogelijk.

Lijn

Effecten sponsoring

  • Vergroten naamsbekendheid; wanneer er sprake is van media- of programmasponsoring, zal deze vaak samen met andere reclame-uitingen verbonden zijn voor het lange-termijn-effect.
  • Verbetering en / of verandering merkimago; sponsoren van bijv. maatschappelijk projecten, kunnen een positief merkattitude bevorderen. Daarbij het imago van een organisatie bijv. naar sportief veranderen, wanneer er sporten worden gesponsord.
  • Verhoging van de omzet; sponsoring kan zorgen voor meer omzet. Vaak komen deze indirect voort uit bijv. de vergroting naamsbekendheid.
  • Creëren en het onderhouden van relaties; de participatie aan sponsoring bevordert het creëren van nieuwe relaties. Daarbij is het mogelijk om bestaande relaties uit te nodigen naar sponsoractiviteiten.
  • Interne Public Relations; uitnodigen van werknemers naar gesponsorde evenementen stimuleert onderlinge werkhouding.
  • Corporate Public Relations; ondersteunen van bijv. goede doelen, zorgt voor een positieve kijk naar uw organisatie. Een goede naam van een organisatie werkt bevorderend voor het leggen van contacten.
Lijn

Stappen sponsoring

Stap 1 | Doel van sponsoring in kaart brengen. Op welke effecten wilt u inspelen? Wat wilt u met sponsoring bereiken?

Stap 2 | In kaart brengen van uw doelgroep. Het is hierbij belangrijk om te kijken naar het doel van de sponsoring en bij welke doelgroep dit aansluit. Zo weet u of het overeenkomt met uw eigen doepgroep.


Stap 3 | Formuleren van boodschap. Deze stap wordt gebruikt om te kijken naar hoe de sponsoring wordt ingericht, zodat deze dus ook bij uw doelgroep aanslaat.

Stap 4 | Budget. De kosten van sponsoring variëren. Het is belangrijk om te kijken naar het budget en hierbij de mogelijkheden en de effecten. Zo kunt u een sponsoring kiezen die bij uw wensen aansluit.

Stap 5 | Keuze van sponsoring. In de laatste stap worden de vorige stappen bijeen gebracht en een definitieve keuze gemaakt welke vorm van sponsoring het best aansluit om de doelen te behalen.

Voor meer blogs kun je terecht op onze webpagina.


Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *