Meteen naar de inhoud

Succesvol online vindbaar 

Marketing is onmisbaar. Of je nou een klein of groot bedrijf bent, het is altijd een belangrijk onderdeel. Zo ook de online vindbaarheid, maar hoe doe je dat? In deze blog helpen wij jou graag iets verder met succesvol online vindbaar te worden.

“Een continu groeiende markt”

Succesvol online vindbaar

Marketing is onmisbaar | Succesvol online vindbaar

Marketing is een snel groeiende markt en elke branche heeft er mee te maken. Zo zie je bijvoorbeeld steeds professionelere websites, iedereen is actief op diverse social media platformen en gebruiken ze prachtig promotie materiaal. Verder wil je natuurlijk dat jouw diensten en producten ook goed zichtbaar zijn voor de klant. Alleen kan dat erg lastig zijn. Zo zijn er veel concurrenten in de markt en is rangschikken in de zoekresultaten voor kleinere bedrijven moeilijk.

Voor de marketing werkzaamheden kan je denken aan het uitbesteden aan bijvoorbeeld een marketingbureau of een ZZP’er, maar dit zorgt snel voor hoge kosten. Alleen al het gemiddelde uurtarief dat een ZZP’er in rekening brengt ligt op zo’n €50,- tot €100,-. Daarnaast rekenen marketingbureaus al snel €70,- tot €150,-. Hierdoor lopen de kosten snel op en maakt het vrijwel onbetaalbaar voor veel kleinere bedrijven.

Wel zou je delen van de marketing kunnen uitbesteden die lastiger zijn, zoals de online vindbaar (d.m.v. linkbuilding), dit is namelijk veelal een tijdrovend en lastig traject. Hierdoor kan het fijner zijn om juist dit onderdeel door een marketingspecialist te laten doen.

Lijn

Opbouw van succesvol online vindbaarheid

Online gevonden worden met jouw diensten / producten en website bestaat uit verschillende onderdelen. Veelal wordt gesproken over SEO (ook wel voluit bekend als; search engine optimalisatie) en SEA (ook wel voluit bekend als; search engine advertising). Begin met de basis SEO van jouw website. Dit is het “gratis” gedeelte van online vindbaarheid. Gebruik je toevallig een wordpress website? Dan is het handig om een plugin te gebruiken dit dit proces vergemakkelijkt. Dit kunnen plugins zijn als Rankmath of Yoast.

De plugins geven d.m.v. eenvoudige checkboxes op pagina’s die je aan het bewerken bent aan of je voldoet aan de criteria voor goede SEO opbouw. Zo kan je makkelijker de lijst doorkomen en één voor één de SEO verbeterpunten aanpakken.

Lijn

Marketingtermen voor dummies | Succesvol online vindbaar

Soms is het lastig om de marketingtermen goed te begrijpen, hieronder hebben wij een makkelijke opsomming weergeven om het je wat makkelijker te maken. Zo kun je de handige wordpress plugins beter toepassen voor jouw eigen website:

  • Keywords, de zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden in zoekmachines. Het is handig om te kijken naar de SEO & SEA difficulty (hoe druk is het op dit zoekwoord en hoe vaak wordt het gezocht door klanten). Dit kan je vinden door tools als Ubersuggest of Ahrefs te gebruiken. Zij weergeven de betaalde moeilijkheid en gratis moeilijkheid om mee te doen met het zoekwoord.
  • Focus keyword, dit is jouw belangrijkste zoekwoord. Je plaatst het aan het begin van je webpagina tekst, in een afbeelding van de pagina en in je h1 (hoofdtitel van de pagina).
  • Subheadings, dit zijn overige koppen en worden aangeduid met h2, h3, h4 enz.
  • Keyword density, hoe vaak komt jouw zoekwoord voor. Het is van belang dat je niet te vaak de zoekwoorden die jij wilt opsomt.Rankmath en Yoast geven aan (d.m.v. één van de checkboxes) of je voldoet aan de juiste keyword density. Hierdoor weet je precies hoe vaak je het zoekwoord het beste kunt gebruiken.
  • Linking, bij iedere webpagina is het belangrijk om te doen aan linkbuilding / backlinking. Dit kan external linking en internal linking zijn. Verwijs vanuit jouw webpagina’s naar andere betrouwbare websites en naar handige andere eigen webpagina’s.
  • Alt-tekst, iedere afbeelding en video kan je instellen met een zogenoemde alt-tekst. Dit is de omschrijving van de afbeelding en video die jij doorgeeft aan zoekmachines. Zorg ervoor dat iedere pagina die jij beter wilt laten rangschikken een afbeelding en eventueel ook een video bevat. Niet alleen is dit visueel sterk voor de klant maar het helpt ook met de SEO. Een goede alt-tekst bevat de focus keyword. Heb je meerdere afbeeldingen? Gebruik dan je andere zoekwoorden.
Lijn

Marketing een continu proces | Succesvol online vindbaar

Zodra de basis SEO instellingen goed zijn ingesteld kan je verder met de maandelijkse activiteiten om de zoekresultaten in zoekmachines te verhogen. Dit doe je door regelmatige content toevoegingen die aansluiten bij de zoekresultaten van klanten. Heb je geen content ideeën? Sommige marketingtools bieden je eenvoudige manieren om te achterhalen wat succesvolle en aansluitende content is voor jouw branche.

Wees ook actief op social media platformen die aansluiten bij jouw klanten. Zo kan je twee keer per maand posten. Hiermee kan je tegelijkertijd bijvoorbeeld jouw diensten en producten toelichten, nieuws melden en het team toelichten. Social media platformen zorgen voor interactie met de klant.

Zorg altijd voor goede linkbuilding. Begin met online aanwezig zijn op alle review sites en breid dit vervolgens uit met steeds meer startpagina’s en blog websites. Dit zorgt voor betrouwbaarheid van jouw website en ook door de zoekmachines gezien. Het is een bevestiging dat anderen met jou geassocieerd willen worden.

Voor meer blogs kun je terecht op onze webpagina. Of bekijk onze blog partner Delauw Marketing.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *