Ga naar de inhoud

Tandartsketens in Nederland

Tandartsketens in Nederland groeien. Ong. 10% van alle praktijken behoort tot een tandartsketen. In deze blog worden de voor- en nadelen van deze marktsverandering in de tandartsenbranche toegelicht en beschrijven we welke nieuwe mogelijkheden deze verandering kan bieden.

tandartsketens in nederland

In 2014 lag het percentage dat toebehoorden aan tandartsketens op circa 5% en is sindsdien verdubbeld. De toename van ketens hebben voordelen en nadelen. Een kleine en nieuwere praktijk ziet soms ketenvorming als een gevaar. Echter met het tekort aan tandartsen hoeft dit niet het geval te zijn.

Lijn

Tandartsketens tegenover praktijken

Sommige praktijken zien de komst van de tandartsketens als een probleem. De ketens hebben vaak professionele marketing, promotie en websites. Daarnaast beschikken zij over meer inkoopkracht en een gecentraliseerde administratie. De meeste ketens hebben intern een mondhygiënist, implantoloog en tandtechnicus waardoor zij een groot aanbod in behandelingen kunnen aanbieden. Verder hebben de ketens vaak de luxe om met ruimere openingstijden te werken door meer personeel.

Dit hoeft niet direct te betekenen dat een nieuwe praktijk geen patiënten meer kan krijgen. Er is namelijk al enige tijd een groot tekort aan tandartsen en er zouden voor iedere tandarts genoeg patiënten moeten zijn. Niet voor niets dat er gepleit wordt voor meer opleidingsplekken om de toestroom van tandartsen te vergroten. Vaak zijn losse tandartspraktijken daarnaast een stuk flexibeler en persoonlijker dan tandartsketens. Bij ketens komt het regelmatig voor dat de patiënt verschillende tandartsen heeft, wat sommige patiënten zeer negatief ervaren.

Lijn

Voordelen en nadelen

Het centraliseren van de inkopen en administratie door ketens hoeft niet direct een voordeel te zijn. Eén van de grootste voordelen voor de tandartsketens die wordt gezien is de gezamenlijke inkoopkracht en de gecentraliseerde administratie. Echter hoeven de producten die worden ingekocht niet de meest geschikte te zijn voor iedere tandarts. Daarnaast verschilt het onderling waar voorkeur bij is. De losse tandartspraktijk heeft op de inkoopbeslissingen vrijwel geen invloed en moet hierdoor eerder meegaan met de beslissingen van hogerop.

Lijn

Prijsreductie voor losse praktijken

Losse tandartspraktijken kunnen op andere manieren profiteren van de prijsreducties die ketens krijgen. Er zijn inkoopcoöperaties waar een tandartspraktijk lid van kan worden. Zo kunnen zij gezamenlijk alsnog profiteren van prijsreductie en hebben ze niet de nadelen van toebehoren aan een tandartsketen. Een voorbeeld hiervan is inkoopcoöperatie Fordent. Zij hebben circa 100 tandartspraktijken die bij hun coöperatie lid zijn. Hierdoor hebben ze alsnog de inkoopkracht van een keten.

De leden van de inkoopcoöperatie kunnen daarnaast profiteren van verschillende onderdelen:

  • kleingoed
  • reparatie hand- en hoekstukken
  • educatie, techniek
  • computers en accessoires
  • preventie materialen
  • totale ontzorging op het gebied van wet- en regelgeving

Voor losse tandartspraktijken zou ik ook zeker aanraden om te kijken bij alle voordelen van deze inkoopcoöperatie. 

Lijn

Middelen van tandartsketens

Middelen van tandartsketens kunnen worden gezien als een oneerlijk voordeel ten opzichte van losse tandartspraktijken. Ze hebben vaak een groter marketing team, grote hoeveelheid promotie mogelijkheden en een professionele website. Hierdoor is het voor patiënten visueel aantrekkelijk om zich hier in te schrijven. Tandartspraktijken moeten flexibel zijn en mee groeien met deze marktveranderingen. Dit kan nog wel eens lastig zijn, aangezien marketing niet de standaard werkzaamheden zijn van een tandarts. Er zijn wel marketingbureaus en ZZP’ers die de tandartspraktijk kunnen helpen bij deze onbekende werkzaamheden. Hierbij kan er gekeken worden naar een marketingbureau met een laag instaptarief, zoals Delauw Marketing. Voor een kleinere praktijk die niet gelijk een groot bedrag wilt investeren in marketing, website en promotie is een klein marketingbureau ideaal. Zo kun je inzicht krijgen in jou huidige situatie betreft SEO en een gratis adviesgesprek aanvragen om makkelijk te kunnen beginnen en weet je daarnaast waar prioriteit op moet liggen.

Voor meer blogs kun je terecht op onze webpagina.

0 0 stemmen
Artikel waardering
Abonneer
Laat het weten als er
1 Reactie
Meest gestemd
Nieuwste Oudste
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties

[…] Tandartsketens in Nederland groeien. Ong. 10% van alle praktijken behoort tot een tandartsketen. In deze blog worden de voor- en nadelen van deze  […]

1
0
Zou graag je gedachten willen weten, laat een reactie achter.x