Ga naar de inhoud

Marketing voor tandartsen

Marketing voor tandartsen. Hoe doe je dit? In deze blog helpen wij jou wat verder met de marketing.

hulp met marketing voor tandartsen

Door tandartsketens in Nederland zijn er veranderingen geweest in de marketing bij tandartsen. Zo zie je steeds vaker professionele websites, mooie social media kanalen en reclame uitingen. Voor kleinere tandartspraktijken is dit lastig om zelf te doen.

Het uitbesteden van deze werkzaamheden is vaak prijzig. Een marketing ZZP’er rekening al snel €50 tot €100 en een marketingbureau €70 tot €150.

Lijn

MARKETING VOOR TANDARTSEN | BASIS

Bij basis marketing hoort al de website. Belangrijk is om een goede website te hebben, dit is een soort van visitekaartje van je tandartspraktijk. Alleen is het bijna onmogelijk om de website geheel zelf te maken en daarnaast te hosten, zodat het ook online zichtbaar is voor anderen. Als je deze diensten wilt uitbesteden is er een ruime keuze. Handig is om te zoeken naar bedrijven die focus leggen op websites aanbieden voor zorgverleners zoals tandartspraktijken. De voordelen hiervan zitten in bijvoorbeeld modules die goed aansluiten bij de dienstverlening en ze kunnen jou beter bedienen aangezien ze al veel ervaring hebben in de branche. Zo zijn er bijvoorbeeld informatiefolder modules die jouw patiënten goed kunnen informeren en op de hoogte stellen van bepaalde behandelingen.

Zelf een website bouwen is erg lastig. Toch kan je zelf wel werkzaamheden m.b.t. de website oppakken. Zodra jij een website laat ontwikkelen wordt hierbij vaak een programma, wordpress plugin, meegeleverd die het makkelijker maakt om zelf ook aan de slag te kunnen. Hiervoor is enkel een kleine tutorial vaak al genoeg om het te kunnen beheersen. Sommige onderdelen zoals het visueel aantrekkelijker maken van de website kan wel een lastigere stap zijn. Wel zou je dus dit deel kunnen uitbesteden, zodat je in ieder geval al kosten en tijd bespaart. Daarnaast is het vaak zo dat het bedrijf dat je inschakelt voor de website ook kunt vragen enkele aanpassingen te laten verwerken. Dit gaat soms zelfs zonder kosten, dus zeker de moeite waard om dit te controleren bij jouw website beheerder.

Lijn

MARKETING VOOR TANDARTSEN | DOEL

Een belangrijk marketing doel van de website en jou online kanalen is het bereiken van (potentiële) patiënten. De vindbaarheid bij marketing wordt meestal onderverdeeld in SEO en SEA.

SEO (search engine optimalisatie) omvat het gratis gedeelte van de vindbaarheid bij marketing. Hiermee zorg je ervoor dat je hoog in de zoekresultaten van bijvoorbeeld Google weergeven wordt en dat de (potentiële) klant jou ook online kan vinden. Bij je eigen website heb je hiervoor een gratis wordpress plugin tool om het makkelijker te maken. Een voorbeeld hiervan is Rankmath. Dit geeft bijvoorbeeld aan hoe jij een webpagina kan verbeteren op SEO gebied en waar zoekmachines als Google op letten bij het indexeren / rangschikken van de zoekresultaten. Zo zie je bijvoorbeeld hoeveel woorden je pagina moet hebben, of je afbeeldingen nog moet instellen (alt teksten), headers en paragrafen moet noemen en waar je op moet letten op het gebied van het linken naar en vanaf andere pagina’s en websites. Zo kun je gebruikmaken van linkbuilding strategieën als; startpagina’s, blogs, artikelen, linkruil activiteiten (e.g. marketing – uwpagina.nl) persberichten / publicaties, review websites of social media.

Bij linkruil wissel je een webpagina plaatsing naar keus door zelf de linkruilpartner te benoemen op een website van jou. Hierbij benoemd je de dochterpagina van de linkruilpartner met daarin de url en geef jij via hun online tool jou wensen aan: tandartsen & marketing-bureau (meer uitleg vind je in onze blog).

Google werkt met betrouwbaarheidsgraad. Maar hoe ben je betrouwbaar? Dit bereik je als anderen jouw werk, webpagina of site erkennen. Jij kan zelf zeggen dat je een ervaren en goede tandarts bent, maar als andere websites (betrouwbare websites) dit verifiëren door zogenoemde linkplaatsing wordt dit extra bevestigd voor bijvoorbeeld Google. Dit onderdeel van SEO noem je (externe) linkbuilding en vereist veelal hoge inzet, veel zoekwerk en communicatie. Zorg bij dit onderdeel ervoor dat je zorgforums, startpagina’s, zorgkaarten enzovoort afgaat en je hier op zichtbaar wordt. Dit onderdeel van SEO en online vindbaarheid kun je ook uitbesteden, zo kun je dus allen linkbuilding door een marketeer laten doen. Hierdoor weet je zeker dat het goed gaat en bespaar je ontzettend veel tijd. SEO is namelijk een lang en intensief proces voordat je de voordelen eruit haalt. Bekijk maar eens de SEO termijnen voor resultaten behalen.

Naast SEO is er ook SEA (search engine advertising). Dit is het betaalde gedeelte van de online vindbaarheid. Deze methode heeft in tegenstelling tot de search engine optimalisatie wel direct resultaat, maar zodra je ermee stopt verlies je de extra betaalde (maandelijkse) bezoekers. Bij SEA betaal je, bijvoorbeeld op basis van kosten per klik en krijgt jou website bezoekers waar je geld voor betaald. Hierbij is het van belang dat je ook analyseert wat deze websitegebruikers precies doen om de methode te optimaliseren. Je kan bijvoorbeeld 50 bezoekers krijgen, maar als ze niet overgaan tot conversie (aanmelding) is het niet waardevol of aansluitend bij jou SEA doel en zal de campagne dus aangepast moeten worden.

Belangrijk bij SEA is het juist instellen van zoektermen. Deze zoektermen zorgen ervoor dat jou advertentie bij de juiste doelgroep terecht komt. Daarnaast verhoog je de relevantie van jou advertentie door de zoektermen ook terug te laten komen in de advertentietekst. Dit is voordelig voor zowel de zoekmachine indexering als de bezoeker van de advertentie. Om de juiste zoektermen in te kunnen stellen is het belangrijk om hier onderzoek naar te doen. Dit kan bijvoorbeeld met de marketingtool van Neilpatel.

Lijn

MARKETING VOOR TANDARTSEN | HANDIGE MARKETINGTOOLS

Om je iets verder op weg te helpen met de marketing heb ik onderstaand enkele marketingtools voor je klaargezet.

  • Rankmath | gratis wordpress plugin voor optimalisatie SEO (Search engine optimalisatie)
  • Yoast SEO | wordpress plugin voor optimalisatie SEO (heeft een gratis versie, maar is beperkt)
  • Ubersuggest | betaalde tool voor analyse zoekwoorden, linkbuilding en domein- / betrouwbaarheidsscores
  • Ahrefs | betaalde tool voor analyse zoekwoorden, linkbuilding en domein- / betrouwbaarheidsscores
  • Shutterstock | stockfoto’s en stockvideo’s 
  • Unsplash | gratis stockfoto’s

Voor meer blogs kun je terecht op onze webpagina.

0 0 stemmen
Artikel waardering
Abonneer
Laat het weten als er
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
0
Zou graag je gedachten willen weten, laat een reactie achter.x