Ga naar de inhoud

Marketingtips voor tandartsen

Lees verder voor marketingtips voor tandartsen en kleinere bedrijven. Leer meer over social media en de manier waarop we communiceren. Het is tijd om gebruik te maken van nieuwe tools voor uw praktijk of bedrijf te promoten! Social media gebruiken we voor alles, van het contact houden met onze vrienden of familie tot het vinden van werknemers. Maar hoeveel moet u delen op sociale media en hoe kunt u het goed gebruiken? Dit antwoord hangt af van uw doel; probeert u iets te verkopen, klant interactie opbouwen of wilt u naamsbekendheid genereren? 

marketingtips voor tandartsen

Aan de slag | Marketingtips voor tandartsen en kleine bedrijven

  1. Wees authentiek; mensen doorzien pogingen tot bedrog. Als u online probeert te doen alsof u iemand anders bent, zullen mensen het doorhebben. Dit zal een negatief effect hebben.
  2. Spam niet; spammen is wanneer u berichten verstuurt zonder enige rekening te houden met wie ze zouden kunnen ontvangen. Daarbij is spammen veelvuldig één persoon of meerdere personen ongewenst confronteren met bijvoorbeeld berichten. Dit betekent dus ook ongewenst teveel posten met social media kanalen.
  3. Wees consequent; consistentie is de sleutel tot succesvol social media. U moet met regelmatig posten, zodat mensen weten wat ze van u kunnen verwachten.
  4. Wees oprecht; mensen zullen het merken als u niet uzelf bent online. Als potentiële klanten u vertrouwen zullen zij eerder geneigd zijn tot mond-tot-mondreclame en langer klant blijven.
  5. Wees transparant; laat mensen weten wat u doet en waarvoor u staat.
  6. Wees behulpzaam; help anderen door vragen te beantwoorden en advies te geven. Hierdoor bent u tevens ook actiever op social media en bereikbaarder voor potentiële klanten.
  7. Wees responsief; reageer snel op vragen en opmerkingen. Hierdoor kunt u ook uw expertise kenbaar maken.
  8. Wees geduldig; mensen reageren niet altijd meteen.
  9. Wees professioneel; houd gesprekken gericht op het onderwerp en wijk niet teveel af.
  10. Wees creatief; vind verschillende manieren om uw berichten te laten opvallen. Zo kunt u ook uw typen berichten variëren waardoor het interessanter is voor de (potentiële) klant.

Naast deze 10 tips voor tandartsen en kleine bedrijven is het ook altijd handig om goed te luisteren naar feedback van klanten. Vraag aan klanten wat zij vinden van uw social media inspanningen. Vraag naar wat zij willen zien op social media, wat voor informatie en type informatie zij graag willen ontvangen en hoe het vormgegeven moeten worden. Hierdoor laat u uw marketinguitingen aansluiten bij uw doelgroep. Liever gelijk wat meer hulp voor marketing? Vaak kun je ook bij een marketingbureau alvast een kijkje nemen naar interessante diensten of vrijblijvend advies.

Lijn

E-mail lijst | Marketingtips voor tandartsen en kleine bedrijven

“Directe manier van communiceren”

Een lijst met e-mailadressen is één van de krachtigste tools die beschikbaar zijn voor u als bedrijf en marketeers. Met een e-maillijst kunt u namelijk goed in contact blijven met uw klanten en potentiële klanten. Het helpt u daarnaast om relaties op te bouwen.

Verder zorgt het ervoor dat het delen van bepaalde informatie, aanbiedingen / acties en andere belangrijke berichten via een directe manier verstuurd kan worden. U benadert met e-mail marketing de klant persoonlijk, waardoor zij eerder geneigd zijn het door te lezen.

Lijn

Facebook-pagina | Marketingtips voor tandartsen en kleine bedrijven

Als u sociale media nog niet gebruikt om uw tandartspraktijk of kleine bedrijf op de markt te brengen, is dit een gemiste kans om contact te hebben met potentiële klanten. U kunt bijvoorbeeld Facebook gebruiken als een online plaats om nieuws over uw bedrijf te posten, foto’s of video’s te delen en met uw volgers / potentiële klanten te communiceren.

Als u nog geen gebruik maakt van één van de sociale media kanalen, is dit het perfecte moment om direct te beginnen. U zult merken dat met name Facebook een geweldige plek is om in contact te komen met mensen die dezelfde interesses delen als de uwe. Facebook is daarnaast een gigantisch platform waar u makkelijk met uw doelgroep in contact komt. Daarnaast is het erg gebruiksvriendelijk en heb je niet veel hulp nodig om gelijk aan de slag te gaan.

Facebook is daarbij één van de handigste kanalen om mee te beginnen. Verder kunt u ook gebruik maken van LinkedIn, Instagram, YouTube of Twitter. Het is verstandig om eerst te achterhalen waar uw doelgroep actief is. Zo kunt u beginnen met het kanaal waar uw doelgroep het meest actief op is en daarna uitbreiden naar bijvoorbeeld Facebook.

Lijn

Twitter-account | Marketingtips voor tandartsen en kleine bedrijven

Twitter is tegenwoordig één van de meest gebruikte sociale kanalen. Meedoen is eenvoudig en gratis. Zodra u uw account hebt ingesteld, kun u direct beginnen met tweeten! Tweet bijvoorbeeld over uw producten en diensten, beantwoord vragen van (potentiële) klanten en communiceer met andere gebruikers. Twitter is daarnaast een sociale media kanaal met een hoge interactie tussen gebruikers. Hierdoor kunt u direct communiceren met uw doelgroep.

Lijn

Content creëren | Marketingtips voor tandartsen en kleine bedrijven

Al eerder benoemde wij handige tools die u kunt gebruiken om uw bedrijf te promoten. Als het aankomt tot het creëren van content kan dit nog wel eens een uitdaging zijn.

Gelukkig zijn hiervoor tegenwoordige handige tools om u hierbij te helpen. Zo kunt u door zoekwoorden onderzoek aantrekkelijke zoekwoorden achterhalen. De juiste zoekwoorden sluiten goed aan bij uw doelgroep, hebben een hoog zoekvolume en hebben relatief weinig concurrentie op het gebied van SEO en SEA. Door deze zoekwoorden te gebruiken, heeft u een goede opzet voor het bepalen van de juiste onderwerpen en is het makkelijker om teksten uit te werken.

Heeft u alsnog moeite met de teksten en content uitwerken? Dit is niet erg. Probeer eens gebruik te maken van content creatie tools. Deze tool helpt bij het maken van de teksten. Zo kiest u eerst uw gewenste onderwerp, daarna extra sub-onderwerpen en dan genereert de tool automatische teksten voor u. Let hierbij wel op dat het handig is deze teksten nog persoonlijker te maken. Laat de content ook aansluiten bij uw bedrijf. Voeg bijvoorbeeld zelf nog enkele teksten toe die specifiek aansluiten bij uw bedrijf.

“Content creatie is een tijdrovend proces”

Zelfs met handige tools is content creatie een tijdrovend proces. Veel kleine bedrijven en tandartspraktijken besteden dit dan ook liever uit. Een groter marketingbureau brengt echter veel kosten met zich mee. Vooral aangezien deze werkzaamheden met regelmaat uitgevoerd moeten worden en het dus niet een éénmalige investering is. Het beste is om een kleiner marketingbureau te vinden die ervaring heeft met tandartspraktijken en / of de zorg. Kijk bij een marketingbureau waar u gemakkelijk contact mee kunt opnemen. Vraag bijvoorbeeld een gratis adviesgesprek aan. Zo weet u wat u kunt verwachten en wat vooraf de kosten zullen zijn. Hierdoor kunt u niet met onverwachte hoge kosten.

Lijn

Wees online zichtbaar

Om ervoor te zorgen dat jouw harde werk gezien wordt zul je daarnaast actief SEO werkzaamheden moeten uitvoeren. Dit zijn werkzaamheden ter bevordering van jouw online vindbaarheid. Naast de basis instellingen van jouw eigen website kan je de vindbaarheid verhogen d.m.v. bijvoorbeeld linkbuilding. Ook dit kun je weer opsplitsen tussen diverse soorten werkzaamheden en manieren van linkbuilden / backlinken. Zo heb je onder andere mogelijkheden met startpagina creatie, blogplaatsingen, artikelen, social media en linkruil activiteiten. Voornamelijk de inhoudelijke varianten als SEO artikelen schrijven en SEO blogs zijn echte content creatie en hoogwaardige links.

Daarnaast kan je er ook voor kiezen om te linkbuilden d.m.v. startpagina’s. Hierbij maak jij een eigen pagina aan onder een bestaand domein en kan je daar URL’s / links toevoegen. Hierbij kan je echter wel maar één of enkele woorden koppelen aan de gewenste linkplaatsing. Daarnaast zie je vaker startpagina’s met een hogere ‘spamscore’ (negatieve invloed op je online vindbaarheid) en soms ook nofollow startpagina’s. Om goede links te bepalen en achterhalen is het raadzaam om een marketingtool in te schakelen.

Verder kun je kiezen voor linkruil. Dit is vergelijkbaar met de bovengenoemde startpagina’s. Alleen heeft iemand / een bedrijf deze pagina al voor je aangemaakt. Je zult hun webpagina moeten benoemen op een eigen website / webpage, in ruil voor de gewenste plaatsing. Voordeel van dit is wel dat je vaker dofollow links krijgt en relatief lagere spamscores (t.o.v. eigen creatie startpagina). Onderstaand voorbeelden van linkplaatsingen d.m.v. linkruil:

  • Social-marketing & Mondzorg bij domein/website jouwpaginas.nl – hierbij benoem je dus de webpagina titel en wordt je vervolgens in een rubriek naar keus geplaatst. Hierbij worden jouw zoekwoord(en) weergeven met daarin de URL naar jouw webpagina.
  • Voorbeeld 2 linkbuilding: tandarts & marketing
  • Voorbeeld linkbuilding 3: tandarts & marketing | de naam van de url kan bij verschillende linkruilpartners gebruikt worden

Vind je SEO en online vindbaarheid interessant? Bekijk dan de blog ‘succesvol online vindbaar‘ voor meer uitleg en handige tips & tricks.

Voor meer blogs kun je terecht op onze webpagina.

4 1 stem
Artikel waardering
Abonneer
Laat het weten als er
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
0
Zou graag je gedachten willen weten, laat een reactie achter.x